tisdag 10 april 2012

läs för nöje och personlig utveckling...

Idag fick jag ett par boktips och det slutade med att jag besökte både bokhandeln och biblioteket. Boktipsen gällde böcker som handlar om att komma vidare i livet och i sig själv. Jag har läst en hel del sådana böcker men haft svårt att använda det jag fått ut av dem.

När jag kom hem hade jag med mig en av de böcker jag fått tips om och två andra. En köpt och två lånade. Den jag fått tips om heter "Lev som du vill och inte som du lärt dig" och är skriven av Jeffrey E Young. Ni hör på titeln vad den handlar om och ännu så länge har jag bara bläddrat i den.


De lånade böckerna är "Hemligheten" av Dan Josefsson och Egil Linge. Den handlar mycket om hur vi beter oss och vilka mönster som är lätt att hamna i i relationer av olika orsaker och hur vi kan bryta dem.


Den tredje, som jag nästan läst ut redan heter "Släpp taget om dina bananer" och är skriven av Daniel T Drubin. Den är fantastiskt lättläst och peppar verkligen till att våga släppa taget om det/dem som håller oss tillbaka (vilket ju oftast slutar med att man inser att det är man själv i egen hög person som sätter upp höga hinder). Det känns som ett bra val att ha läst den först för den gör mig sugen på att ta upp nästa bok som innehåller handfasta tips och övningar för att styra dit jag vill.


Jag förvånas nästan över mig själv och den entusiasm jag känner efter att ha läst mig igenom större delen av den första boken. Kanske, kanske har jag idag hittat något i bokhyllorna som jag kan göra något riktigt bra av. Det gäller att hitta de "ruttnande bananerna" och att göra sig av med dem. Har man svårt att själv se vilka "bananer" man borde göra sig av med, kan man be någon man vet älskar en att säga vilka "bananer" som inte gör mig något gott och som jag borde släppa taget om. Sedan är det beslutsamhet som gäller. Det är A och O för att nå framgång och lycka i livet... och det ska jag banne mig göra!

4 kommentarer:

Hélena sa...

Låter som en underbar plan Sickan! Måste få höra mycket mer när vi ses på torsdag...nästan bara en dag kvar!
Kram Hélena

Anonym sa...

heja dig, jag blev också intresserad av dessa böcker.. men jag har några att ta mig i genom först. hehehhe. Jag är nog ganska lik dig, har läst mycket men inte fått det till verklighet i mitt eget liv ännu. Vissa saker är förankrade men inte alla och jag har inte tagit bort alla dumma ovanor .... bara att jobba vidare.

Heja dig och heja mig. kram

LyckligaPraliner sa...

Hejsan! Ser att du blivit "följare" hos mig och jag är ju så klart nyfiken på vem du är :) Nu har jag kikat runt här hos dig så nu vet jag lite mera. Jag återkommer hit!

Kram Ann-Louise

LissAnna sa...

Bananboken verkar kul.:-)

Ja, man har tur ibland alltså. Kunde ju ha sett ut som en punkare nu. Nu är man bara en LITEN punkare.;-) Kram Stina