söndag 11 mars 2012

färgerna är naturens leende...

Igår var jag med min underbara trädgårdstoka Pilgrim på "Rum- och trädgårdsmässa" i Kista. Vi var där tidigt och det var allt tur, för oj, vad folk det var bara någon timme senare!


För mig som inte har någon trädgård, utan ska försöka få till en liten oas på min balkong, passade mässan bra, eftersom den innehöll så mycket mer än växter, fröer, krukor etc. Jag är väldigt intresserad av inredning, färg, form, matlagning och mode mm. Därför gladde det mig att även få se en hel del möbler, gamla förvaringar, goda sylter och marmelader och dessutom lite kläder här och där.






Jag och min vän pratade en del om växternas och naturens förmåga att ge ro i själen och hur det kommer sig att fler och fler hittar ett inre lugn genom att anlägga trädgård. Jag är ju en friluftstoka och mår nog som allra bäst när jag är ute och försöker leva som ett med naturen. Hade jag en trädgård, skulle jag säkert spendera mycket tid där. Låta varje blommas form och färg tala sitt eget språk med just mig. Nu tänkte jag ändå försöka uppleva lite av det meditativa i det som alla trädgårdsälskare där ute gör varje år, genom att så lite egna frön och förhoppningsvis få upp lite egna plantor till min balkong. Acceptera att allt har sin tid och tar tid men också glädjen då man ser de första små framgångarna och resultaten i form av groddar som ska utvecklas till fullbordade skönheter.





Jag köpte frön för att få både blommor och örtkryddor. Dessutom hittade jag och fick med mig formen för min Örtagård hem... Liten men naggande god, he he!





Ha en fin och skön söndagskväll samt en riktigt bra start på den nya veckan!

5 kommentarer:

Elisabeth sa...

Så vackert och själfull blogg. Så fint att ha hittat hit. Jag kommer gärna på besök hit igen. Tack för en trevlig kommentar hos mig.
Varma hälsningar
Elisabeth

Hélena sa...

Vilka vackra bilder du fångade :-) och tack för en helt underbar dag och kväll!
Kramar Hélena

Inspiration i vitt sa...

ååå volka fantastiska bilder från mässan. Förstår att du fick en stor dos av sommar med dig hem. Kram på dig/Ingela.

Min plats i solen sa...

Underbara bilder! Vilket ögongodis! Och för mig som bor alldeles för långt ifrån mässan jag njuter av att få följa med på ett hörn via dina bilder och text. Vilken härlig dag ni fick tillsammans! :)

Kram Lotta

Nyman sa...

Vilka otroligt fina bilder :D Härligt med lite grönska, hoppas bara på att åren faktiskt kommer snart på riktigt så man kan börja påta lite mer i jorden. Hihi.

Ha en trevlig tisdag,
Malin