tisdag 27 mars 2012

fyll på...

Idag läste jag ett inlägg på Maria Helanders site som jag gillar skarpt. Det handlar om att få balans i sitt liv. Att kropp och själ hänger ihop och vårt ansvar att ta hand om dem båda för vårt eget "helhetsvälmåendes" skull (Jisses, vilket ord det blev).
Maria ger dessutom rent konkreta tips och mallar som man kan följa för att strukturera upp arbetet eller då motivationen är svår att hitta. Ditt fysiska välmående beror till stor del på hur aktiv du är, rör på dig och vad, när och hur ofta du äter. Den mentala delen handlar mycket om att fylla på med energi. Det gör vi alla på olika sätt. Några av oss köper blommor, påtar i jorden, tittar i tidningar, löser ett korsord, pratar med vänner, sjunger i kör eller andra saker som vi helt enkelt bara mår bra av.

Ett sätt för mig att fylla på är att läsa en bok. Så här kommer ytterligare två boktips...



En doft av apelsin av Joanne Harris
 


Boken handlar om Framboise Dartingen som öppnar ett crêperie i en fransk by under det falska namnet Francoise Simon då hon inte vill kopplas ihop med familjen Dartingen. I denna by växte hon upp under andra världskriget, och det är hennes barndom som vi i boken får följa, växelvis med hennes liv som änka. I bokens början får vi veta att hon fått ärva sin döda mors receptbok; en bok med en hel del hemligheter. Det är denna receptbok som väcker hennes gamla minnen till liv; livet i byn under kriget då hon och hennes syskon träffade en tysk soldat som de började umgås med i smyg, bara en av många saker de upplevde under denna tid.

Bokens titel (i alla fall den svenska översättningen) syftar till att deras mor fick svåra migränanfall av doften av apelsin. Detta utnyttjade barnen så att de kunde smita iväg på sina upptåg medan mamman låg utslagen av migränen. Relationen mellan Framboise och mamman var spänd då mamman var hård och kall. Receptboken innehåller dock texter, skrivna av modern, som får Framboise att se sin mamma i annat ljus.

Jag gillar den här boken mycket; den var spännande och det var svårt att lägga den ifrån sig.

En röd liten fågel i juletid av Fannie Flagg




Det är november och snöstorm i Chicago när den medelålders Oswald Campbell får veta av sin läkare att han högst har några månader kvar att leva. Oswald är sjukpensionär och bor på ett ungkarlshotell. Som enda anhörig finns den numera omgifta exfrun, som ibland förbarmar sig över honom och bjuder på middag. Läkaren föreslår nu att han ska söka sig till ett varmare klimat och sköta om sig.

Av en tillfällighet får Oswald telefonkontakt med en kvinna i den lilla sömniga staden Lost River i Alabama och hon ordnar inackordering åt honom hos en granne. Till sin förvåning tas han emot med stor entusiasm, inte minst av alla de änkor och ogifta damer som raskt börjar uppvakta honom. Visserligen är han inte den Romeo de sett fram emot, men de tar ändå emot honom med öppna armar och en värme han sällan upplevt. Oswald börjar njuta av livet.

När julen kommer inträffar något så häpnadsväckande att de som är med aldrig kommer att glömma det. Och i centrum finns en liten flicka och en röd fågel...

Den här boken är en av de mer lättlästa jag slukat. Det är en riktig feelgood och definitivt en "påfyllare"!

Vill ni ta del av mina tidigare boktips finns de
här och här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

ÅÅÅ, vad mysigt med boktips. Maria läser jag ju dagligen så det får jag till mig.. hon är underbar.

Men de där böckerna blev jag sugen på. Tänk om ... vi skulle starta en "bokbytarkedja" ...hm

Kram kram

Lena sa...

Åhhh..En doft av apelsin läste jag för flera år sedan och den har verkligen stannat kvar, så fin!

Har du läst Linda Olssons "Och dej vill jag sjunga milda sånger"? Om inte, kan jag verkligen rekommendera den.

Kramar

Hélena sa...

Älskar Liten röd fågel... Den är bara helt underbar. Läste den på en resa om jag inte minns fel och den slukades som en liten mumsbit :-)
Kramar
Hélena