måndag 26 mars 2012

motivation och eller envishet...

Av olika anledningar och händelser har de sista åren varit tuffa och slitsamma. Jag har verkligen kämpat för att vända trenden men inte riktigt kunnat hitta den äkta känslan av att jag fixar det...förrän nu, i januari. Nu vet jag att det har vänt och att jag står vid rodret. Jag blir bättre och säkrare för varje dag som går, på hur jag navigerar mitt eget skepp precis dit jag vill. Jag startade bloggen för att dokumentera min färd mot mer harmoni i mig själv och mitt liv. Till en början var det mycket tankar, känslor och reflektioner i omlopp, ett stort behov av att få ur och tydliggöra för mig själv det jag upplevde/upplever.

Kanske börjar jag gå in i en annan fas nu? Jag känner att det finns ganska mycket plats för annat. Bloggandet och bloggvärlden har tillfört mycket. Här har jag hittat så mycket nya saker och fina människor som tilltalar mig och ger mig inspiration att ta upp saker/intressen jag inte ägnat mig åt på länge. Mina inlägg kan verkligen spreta från ett håll till ett annat från dag till dag och så får det nog vara. Ingen röd tråd alltså. Bara sådant som dyker upp, allt från en dålig "grubblig" dag till allt det som gör mig lycklig och välmående i livet, träning, terapi, mat & vin, inredning & växter, böcker, fotografering, drömmar och resor.


Efter en ganska lång tids utmattning, sjukskrivning och för mycket stillasittande, har jag bestämt mig för att sparka igång min kropp ordentligt igen. Jag vet ju att jag mår så mycket bättre både fysiskt och mentalt om jag håller mig i form. Jag är inte road av att gå till gymmet. Vare sig det handlar om egen träning på maskiner eller pass. Jag vill träna ute. De senaste åren har jag sprungit en hel del och nu när våren är här, finns det ingen ursäkt, utan det är bara att köra. Har dock märkt att min rygg och mina axlar behöver lite mer utmaning än så. Därför ska jag inhandla ett par hantlar, ett gummiband, en pilatesboll och jag tror även att jag vill ha en medicinboll. Sedan har jag tillräckligt för att träna hela kroppen var jag vill. Tycker det är så skönt att göra allt på en gång. Att direkt efter springturen fortsätta med mage, rygg, axlar osv. Det funkar dessutom utmärkt att göra i trädgården eller på balkongen:-) För säkerhets skull har jag anmält mig till tjejmilen och Lidingöloppet 15 km. Jag gör sådär för att inte komma undan och det funkar hur bra som helst.




Jag vet att det i början brukar ta emot att komma från jobbet bara för att dra på sig träningskläder, vända i dörren och ut igen, så därför behöver jag planera in träningen i min kalender som ett möte ungefär. Jag försöker om möjligt få med mig någon. Nu tänker jag att jag ska springa varannan dag i riktigt lugnt tempo under ett par veckor, så att det bara känns skönt och inte jobbigt alls. Sedan brukar kroppen börja säga att den vill ut och springa. Fantastiskt! Och då är det dags att börja utmana lite mer, öka tempo, distans och köra lite intervaller. Någon mer där ute som vill utmana sig själv?




Idag när jag sprang, hittade jag blåsippor. Därför blev jag tvungen att ta en tur till när jag kommit hem och hämtat kameran.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att läsa ditt inlägg. Det skulle vara en fröjd att få ingång springet. Men jag kan verkligen inte...

Go girl! kram

Blommiga Rutan sa...

Du är så duktig, det är inte alltid så lätt att ta sig själv i kragen, att sparka igång sig själv, eller hur man nu ska uttrycka det, men det hörs verkligen att det är precis vad du har gjort! Så stark av dig, så härligt att läsa!

Kram Anncathrine

Blommiga Rutan sa...

Glömde säga att bilden på blåsippan är underbart fin, nu är det VÅR!!!