söndag 9 december 2018

En gnutta kreativitet gör mig väldigt glad

I augusti blev jag sjukskriven för utmattning. Redan i oktober började jag jobba igen. Dock inte som rektor utan som lärare....på min egen skola. Ett märkligt steg att ta men jag är glad att jag var stark nog att göra det. Jag kommer lämna skolan vid terminsskiftet då det är svårt att ha varit tidigare chef och nu lärare men samtidigt upplever jag att det här har gett mig möjligheten att se hur mycket som fungerar fint och bra på skolan, vilket jag inte hade förmåga att se då väggen var framför mig.

Utöver den glädjen jag känner över detta, märker jag att min hjärna börjar vilja skapa saker och att jag får energi av det. Det finns en stor glädje och tillfredställelse i att skapa lektioner som tydliggör det vi pratar om för eleverna.

I morgon firar vi Nobeldagen. Min grupp kommer att arbeta med teknik och området jämvikt, balans och tyngdpunkt. Idag har jag fixat saker för att var och en ska kunna konstruera en mobil (sådan man hänger i taket). Den ska bli julinspirerad och fyllas med julgranskulor, tomtar, små granar och annat. Jag trodde aldrig mer att jag skulle kunna komma på några roliga idéer eller klara att ta mig från en tanke till en reell handling. Eleverna kommer efter dagen ha nått ett mål i att uppföra en egen konstruktion utifrån vissa principer viktiga för människan att känna till och förstå för att själva kunna utveckla saker framåt. Det känns fantastiskt!

Jag ska lägga upp bilder på de färdiga resultaten när de är klara.

Inga kommentarer: