torsdag 2 januari 2014

Vi gör det igen...

...tar sats och går in i ett nytt år med nya utmaningar, förhoppningar och tankar om hur vi vill forma livet under den närmast kommande tiden. Vi jagar välmåendet och skyr rädslan för det som inte ger oss lyckan i livet. Jag tror i alla fall att det är vad jag gör.

Jag vill se på det nya året med stor tillförsikt och en varm och positiv känsla i maggropen eftersom jag tror att det är viktigt med en positiv ingång för att få spinn på det hela. Ändå vilar känslan och vetskapen över mig som ett ganska tungt och lite stickigt täcke...pusselbitarna vill inte riktigt falla på plats. Jag har så mycket fint och bra i mitt liv men helt ärligt...jag känner mig inte särskilt glad. Inte sådär övergripande glad. Jag är bra på att uppskatta de små sakerna, njuter av att ha vänner och folk som jag älskar omkring mig, vilket jag också har men det är ändå tomt.

Då och då har jag haft perioder då jag faktiskt trott fullt ut på att jag inte kommer att behöva känna så igen. Aldrig mer den elaka ångestnäven som kramar musten ur mig från mellangärdet och upp. Jag hade en sådan period under en del av 2012. Det var en så starkt känsla och tillförsikt att inget just då hade kunnat få mig att svikta i övertygelsen. Tack och lov att det är så det funkar!nSjälvklart vill jag tro och kan nog tro att det en dag kommer att bli så igen och för all framtid men jag blir så besviken varje gång jag konstaterar att det var inte riktigt dags nu heller.

Jag tycker inte att jag "faller in i en offerroll", den tiden är long gone, utan väldigt medvetet jobbar jag mig framåt med allt det positiva som ledljus och jag är duktig på att ta fasta på det. Det är också väldigt tydligt om jag blickar tillbaka två år att jag har kommit otroligt långt i arbetet med mig själv och hur jag vill ha mitt liv. Svårigheten är nog den att även om jag själv formar mitt liv kan jag inte riktigt styra vem som väljer att ta plats i det och på vilket sätt.

Även jag har saker jag vill sträva mot när jag går in i det nya året. Inga löften men något som står på min todo-lista. Jag skulle vilja skriva andra saker där också men då slår mina försvarsmekanismer in och rädslan för att jag nästa nyår ska titta på min lista och känna sorgen över att jag fortfarande saknar de viktigaste pusselbitarna. Att jag fyllt på med upplevelser, utbildning, framgång i jobbet men...inte det som jag verkligen behöver och vill ha men som inte bara är upp till mig hur jag än vänder ut och in på mig själv. Så nej, jag pallar inte att sätta det på pränt.
Här är dock några saker som jag ska ha med mig i bakhuvudet under året:

-Hälsan i fokus, komma igång med min träning igen som jag mått så bra av men tappat sista året.
-Utmana min trötthet, den ska inte få hindra mig som den gör idag.
-Skratta mycket.
-Umgås med härliga människor.
-Planera för en härlig resa med min bästa vän.
-Lyssna mer på musik.
-Lägga tid på det som ger energi och gör mig glad.
-Ta ett beslut för mig själv om kärleken och livet.
-Spara till och köpa ett elpiano så jag kan ta upp spelandet igen efter alldeles för många år.




Det är på sätt och vis skönt att konstatera att jag inte har särskilt högt fokus på det materiella i mitt liv men vad enkelt det skulle vara om det faktiskt gick att spara ihop till det som gör lyckan i livet.

Jag vet idag inte riktigt vad det är jag måste komma fram till vad gäller kärleken och livet men jag har en liten förhoppning om att då jag möter mig själv i att förverkliga andra viktiga bitar för mig själv, enligt listan och utanför, kommer även en klarhet i det andra. För allt som genererar möten med människor, leder till påverkan och förändringar i livet. Det är där jag tror att svaret finns....i förändringen:-)


 
Gott nytt år alla härliga bloggare!

4 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Jag önskar dig allt det du vill ha, att få må bra, att kunna må bra och ingen elak ångestnäve... Du skriver så precis att varje ord går rakt in och kniper till i hjärtat. Varför måste du ha det så. varför försvinner det inte för alltid. Jag önskar det. Att du slapp känna att det ändå är tomt. Så hemsk den tomheten måste kännas för dig. Jag har också känt tomhet men aldrig i närheten av det du känner. Kan jag tänka mig. Jag önskar och hoppas att det nya året blir mjukare och mer stärkande för dig. Att du får behålla hopp och glädje. Gott Nytt År önskar jag dig!

Kram Ann-Louise

Hélena sa...

Stor varm kram från en ivrig bästa vän som ser fram emot att planera en resa ihop. Älskar dig och finns här, alltid! Syns imorgon världens bästa!
kram Hélena

Min plats i solen sa...

Jag tänker på dig Emma och hoppas att du har det bra. Att 2014 har börjat på allra bästa sätt för dig och att detta verkligen blir ditt år. På alla sätt och vis. Att det som du drömmer om och strävar mot kommer falla på plats. Bit för bit.

Du är en fantastisk kvinna. Den bästa. Glöm inte det.

Ta hand om dig och allt gott!♥

Kram Lotta

fake audemars piguet sa...

För klockor kopior närvarande erbjuder NORQAIN Freedom 60 Chrono med både denna "1960-tal vintage-look" två-ton urtavla, liksom rolex klocka kopia en krämfärgad urtavla som är attraktiv i sin egen rätt. Var och en av klockorna har ett tillgängligt stålarmband eller några få läderremfärgalternativ. Remmarna är fake cartier särskilt fina med sin unika "v" sömnad och nubuck stil. NORQAIN hänvisar till remmarna (finns i några färger, som jag nämnde) som gjorda av italiensk fake IWC läder av Norlando.