måndag 30 januari 2012

Trygghet, en viktig del av vägen i jobbet och till jobbet

Tänk att det kan vara så härligt att möta måndagen! Vilken himmel, vilken kyla och vilket ljus! Jag blir så otroligt fylld av glädje och tacksamhet sådana här dagar. Direkt när jag drog upp rullgardinen bestämde jag att vart jag än skulle idag, skulle jag gå dit.

Jag är fortfarande sjukskriven på 75% och träffar någon av mina läkare varje vecka. Det blev först en promenad till min terapeut. Vi hade ett givande samtal där vi också hann med en praktisk övning. Jag fick i ett formulär skriva in en situation som varit jobbig för mig, skriva ner tankar, mina tolkningar och faktiska sanningar kring den och på så sätt kunna se situationen kontra mina tankar ur ett annat perspektiv. Jag kan se att trygghet är en känsla som har huvudrollen i mitt liv och att det är det jag vill ha i allt jag gör, tänker, känner och säger.
Det var väldigt bra och jag tror att jag med lite övning kan göra det till ett instrument i min vilja att ändra mitt tankemönster. Förhoppningsvis kan det vara en liten bit på vägen i jobbet för mig...

Efter det tänkte jag gå hem en sväng innan jag skulle vara på jobbet. På vägen passerar jag min väninnas fina lilla frisörsalong. Där är man alltid välkommen att titta in, ta en kopp kaffe och prata strunt en stund. Det älskar jag att göra. Det är lite som det var i min lilla by där jag växte upp. Hemtrevligt, varmt och tryggt. Så med nyköpta kakor under armen gjorde jag mig ärende dit in. Både väninnan och hennes kund i stolen blev glada för lite fika.
























Sedan har jag ju min rent fysiska väg till jobbet som jag tycker så mycket om. Jag har nära till mitt jobb och tycker det är enormt värdefullt. Det blir inte sämre av att det till största del är en fin väg att gå. Den har efter nästan elva år blivit en stor trygghet för mig.
På väg till jobbet passerar jag genom ett mysigt bostadsområden med sekelskifteshus. När jag kommer fram till skolan kan jag mellan träden skymta det glittrande vattnet och alla båtmaster nedanför kyrkan. Idag låg viken dock frusen och glittrandet kom från snö och iskristaller istället. Skolan jag jobbar på är från mitten av 1800-talet. Jag har fantastiska kollegor och flera av dem har blivit mina nära, kära vänner. Nu när jag börjat jobba så smått, går jag dit även mina "lediga dagar" ibland och bara är....som en hustomte ungefär. Jag mår bra och känner mig glad då. Det är väl fantastiskt!

2 kommentarer:

Hélena sa...

Vilken underbar dag du har haft! Vad glad jag blir :-) Låter som en himla bra terapeut tycker jag, det gör mig också glad :-) Vackra bilder som gör att jag önskar att jag hade en utedag idag.
Kram underbara du!
Hélena

Byronesse sa...

Tack!
Du förgyller
Kram