onsdag 1 februari 2012

Motion och inspiration, ett bra recept!

Varje morgon har visst bestämt sig för att bjuda på samma härliga ljus och krispiga luft, det är ljuvligt! Igår hann jag uppleva både ensamhet och sällskap och njöt stort av båda delarna. Innan jag gick till jobbet, tog jag en mils promenad. Nu när isarna lagt sig så smått är det fantastiskt att gå rundan som till stor del slingrar sig fram utmed vattnet här på ön. Stundtals med skogen i ryggen och stundtals med härliga, gamla villor på vackra strandtomter. Vissa dagar "glömmer" jag eller har svårt att motivera mig att jobba aktivt med övningar jag har för att hitta lugn i kropp och själ som tex andningsövningar, mindfullness och annat. Men det som alltid finns nära till hands och som inte tar emot så ofta är den där lilla promenaden eller i bästa fall joggingrundan. Jag tror att det är ett säkert kort för ett bättre mående i mitt fall hur som helst även om det behöver kombineras med annat för att nå hela vägen. Nu när jag ska gå upp i arbetstid kan det nog vara av vikt att ha bestämda dagar och tider för träning och motion för att inte hamna tillbaka i gamla mönster.
















Efter jobbet åkte jag med min goa, fina trädgårdstoka till vän, ut till Ulriksdal och lyssnade på Bosse Rappne som med hela sin kropp och själ delade med sig av sin passion och kunskap om trädgård, tädgårdsplanering och om att odla jord. Nu vet vi hur man får till en fin, näringsrik och hållbar jordmån för bästa och starkaste tillväxt. Det ska jag dra nytta av när jag arrangerar min lilla balkong i vår;-) Det är härligt att lyssna på dem som brinner så för det de gör och härligt att göra det i gott sällskap. Att vi sedan fick sätta oss och fika i det mysiga trädgårdskafét med blomhaven utanför, gjorde inte saken sämre. Den tjocka, gosiga katten var snart där och hoppade såklart direkt upp i mitt knä. Jag är galet förtjust i katter men tyvärr allergisk. Lite nys och klåda i ögonen kan det dock vara värt en stund...




















Ja, att sysselsätta mig med sådant som bara är skönt och gott för själen, är en del i mitt arbete. Jag har alltid haft ett inbyggt motstånd till att åka iväg och göra saker på vardagskvällarna. Inte för att jag inte har lust att göra något utan mer som en oro att det kanske ska bli jobbigt, sent, tröttsamt nästa dag osv. Onödigt energikrävande oro över saker som egentligen kan ge massor av energi. Det ska jag ta med mig och ändra på!

2 kommentarer:

Hélena sa...

Tack själv goa du! Jag lånar din bild på Bo, tror mig känna dig och att du tycker det är okej :-) Ha nu en underbar dag i solen.
Kramar Hélena

Byronesse sa...

Allt mitt är ditt!
Kram