tisdag 24 april 2012

Historien skapade idag, idag skapar morgondagen, ta ansvar...

Idag tipsar jag bara om en bok. Det är längesedan jag läste den, men den satte sig väldigt fast i mitt minne både känslomässigt, litteraturmässigt och för dess otroligt viktiga budskap...Vi har ett ansvar att minnas och föra vidare den här tragiska delen av världshistorien. Boken heter Molnfri bombnatt.



Molnfri bombnatt
av Vibeke Olsson

En höstkväll 1993 står Hedwig Johansson i fönstret och hör skinnhuvudena skandera nedanför på gatan: Sieg Heil! Sieg Heil! Återigen hör hon de röster som för mer än femtio år sedan skrek detsamma, men då på en gata i Mainz i Tyskland. Hedwig förstår att nu är tidpunkten inne för att berätta den historia hon så länge burit på, nu när det finns röster som dagligen påminner henne om den tragedi hon bevittnade på så nära håll. Någon måste berätta för dem som är beredda att förneka att tragedin någonsin skett.

Vibeke Olssons roman ''Molnfri bombnatt'' är en drabbande skildring av tiden kring och under andra världskriget i Tyskland. Det är en berättelse om kärleken mellan Hedwig och SS-mannen Wilhelm Schurbiegel, om att byta medborgarskap och plötsligt vara främling. Det är också en berättelse om Sverige då och, inte minst, nu. ''Molnfri bombnatt'' är en viktig bok vars historia aldrig får upphöra att engagera.

5 kommentarer:

AnnaHelena sa...

Hej!
Ville bara säga att jag har suttit och läst igenom din blogg och blir berörd av det du skriver!
Kramar till dig! // AH

Anonym sa...

Tack för boktipset. Ha en skön kväll. Kram på dig.

Hélena sa...

Den har jag faktiskt inte läst!
Kul att jag kan roa dig :-), kan ju lugnt säga att nu är det slut på toarullesamlandat... En fet investering på roottrainers nästa år och nästa mässa :-)
Kram Hélena

LyckligaPraliner sa...

Ja den är säkert jättebra. Har läst andra böcker men inte den. Tror jag ska låna den du tipsar om. Samtidigt som de är så bra att läsa blir jag arg. Mest arg blir jag för att det finns de i nutid som påstår att det aldrig hänt. Människan är verkligen en konstig varelse...

Kram Ann-Louise

Marina sa...

Tack för tipset. Låter som en bok för mig.

Kram