onsdag 8 februari 2012

Förvåning, glädje och ro...

Jag vakande förvånad i morse, förvånad att det kändes lugnt och skönt inuti. Det var härligt att stiga upp, duscha och göra frukost. Mitt i mina bestyr kom jag på mig själv med att gå runt och le här hemma alldeles för mig själv... Ett stort, varmt leende och jag tror att jag log inåt mot mig själv för jag känner ända in i hjärteroten att...Jag är verkligen värd det! Jag är stolt och nöjd med allt jag kommit fram till och tagit initiativ till under senare tid och jag börjar hitta en ödmjukhet mot mig själv som känns som en undergörande och mjukgörande olja i mitt inre.

Tog med mig frukosten och leendet till datorn och leendet blev ännu bredare då jag såg att jag fått en ny medlem på min blogg. Min andra! Jippie! Och inte vem som helst, utan Marie i "Lyckans lilla hus". Varmt Välkommen till mig och min blogg!

Jag hittade Maries blogg via min vän alldeles nyligen och blev så otroligt berörd, glad och engagerad då jag läste hennes inlägg. Det är konstigt, men ibland får man känslan av att nästan känna någon på en gång, som om man tänkt samma tankar och i stort skulle välja samma ord för att uttrycka dem i skrift. Det är en känsla som gör mig varm och glad i sinnet.

Sedan ringde min goa vän M och ville hämta mig för en lunch på Ulriksdals Trädgårdscafé. Det säger man inte nej till! Vi tog vägen förbi bryggan och plockade upp nästa fina vän M. Åh, vilket ställe Ulriksdal är! Jag är inte vegetarian men deras lunchbuffé är vegetarisk och fantastisk! Att få gå den slingrande vägen genom trädgårdsbutiken med alla blommor, buskar, vaser, ljusstakar och lyktor fram till det slamrande och varma cafét är balsam för kropp och själ. Den höga syrehalten och doften av jord och mull sköljer över en som en varm våg.



Medan M och M satt och läppjade på sitt hibiskuste, smög jag omkring och fotade lite i den härliga grönskan. Tulpanhavet, de små pelargonplantorna (som jag ska inhandla om en dryg månad de de blivit stora, vackra Mårbackapelargoner) och detaljer i bladverket som ger en känsla av ro och frid. Som sig bör blev naturligvis även en ordentlig bukett tulpaner inhandlad för att förgylla min fortsatta dag här hemma. Vilken härlig dag!

7 kommentarer:

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Åh vilken fin blogg. Vad modig du är som skriver så öppet om det du varit med om. Jag tror min bästa vän är i ett sådant förhållande. Ibland när hon är nere håller hon med men i nästa sekund är han allt för henne. Hon har dragit sig undan oss vänner och umgås mest med honom. Ingen av oss har fått träffa mannen ifråga. Inte likt henne. Vad kan jag göra? Tack för att du tittade in i min blogg. Det är ett nybyggt hus vi har fast vedspisen är gammal så en liten mix av gammalt och nytt, vilket är härligt! Kämpa på och ta hand om dig.
kram Marie

Hélena sa...

Jag blir så glad när jag läser ditt inlägg för jag vet hur stort det är. Det är du minst sagt värd, du underbara.
Många kramar Hélena

Hälsokick sa...

Det lät som en otroligt skön dag! Det var du helt klart värd =)

Byronesse sa...

Marie!

Tack för ditt inlägg här på min blogg! Jag tror jag förstår precis vad du menar med din väninna och att det är svårt att veta vad man ska göra... Även om hon själv kan inse innerst inne, måste hon komma fram till att vilja förändra SIN situation för hans kan hon inte göra något åt. Det är när hon kommit dit du finns där för henne och lyfter henne i varje litet babystep (som min alldeles fantastiskt fina vän Hélena här ovan. Hon peppar och lyfter mig i alla steg jag tar just nu och jag lovar...Det gör stor skillnad!). Fram till dess kan du bara visa att du bryr dig och står kvar som vän i alla lägen utan att fördöma eller pressa:-)Vi ses igen!

Kram
Emma

Byronesse sa...

Hélena, läs ovan och sug åt dig. Du är helt ovärderlig!

Kramar

Lena sa...

Vilken underbar dag du haft!
Och det i en underbar miljö, måste ta mej dit snart.

Roligt att du tyckte om mitt senaste inlägg. Precis som skolan har ju förskolan fått en reviderad läroplan och man har lagt ett stort fokus på naturvetenskap, matematik och språk. Det känns skönt att veta att vi varit där länge.
Sno gärna den fina idén med sandbordet, här finns massor att upptäcka; volym, friktion, vikt, balans, storlek...

Kramar och tack för att jag kunde hitta till din fina, tänkvärda blogg!

Lena

Lyckans lilla hus sa...

Klart jag vill följa din blogg. Den, och du, berör mig i hjärteroten.Och bara namnet du har valt... ;).
Vilken härlig dag du hade igår! Det behövs inte så mycket för att bli förgylld i sinnet ibland ;). Önskar dig många fler av de dagarna :D.
Kram Marie