onsdag 22 februari 2012

värt att fundera över...

Idag var jag med klassen på Naturhistoriska museet. Vi arbetar just nu mycket med kroppen. Det är ett temaområde som de flesta barnen tycker är väldigt spännande på många sätt. För oss lärare är det också ett tacksamt ämne eftersom man kan arbeta väldigt mycket praktiskt, vilket brukar tilltala barnen. På Naturhistoriska har de en utställning som heter "Den sinnrika människan" där man kan går runt i olika kroppsdelar, titta på, läsa om och experimentera med dessa.


Den häftiga och lite skrämmande entrén

På vägen dit, gick jag med en pojke i klassen. Han hade sett utställningen förut och berättade mycket för mig om allt han lärt sig. Han var tyst en stund och sa sedan;
-Vet du att balansen sitter här, innanför örat? Jag fattar inte varför det sitter där egentligen... Alltså, jag vet att allt är kopplat till hjärnan och sådär, men....det borde väl vara bättre om den satt i typ...fötterna!?


Vi testar balansen...som är kopplad till hjärnan!


Barn är så fantastiskt logiska och kloka. Finns det något bättre än att få de där små stunderna när man verkligen hinner prata med och lyssna på dem i deras diskussioner och reflektioner? Jag tror baske mig inte det!

1 kommentar:

Hélena sa...

Men där var ju jag också...fast på universitetet precis bakom. Tänka sig! Vi åt lunch där :-) Så nära!
Fina bilder och barn är fantastiska. F satt idag i soffan och förklarade, på sitt sätt, sin kärlek till lilla fågeln Cessie i Nalle Puh.
Bamsekram Hélena