torsdag 16 februari 2012

med rätt att njuta...

Idag frågade min samtalsterapeut mig om hur jag upplevt våra samtal hittills och vad jag tagit med mig såhär långt. Efter en stunds tänkande kom jag fram till att blandningen av rent fysiska övningar och övningar där jag tränar mer mentalt för att styra mitt tankemönster, har varit bra. Jag känner ändå en viss frustration vad gäller den fysiska biten och att jag upplevt det både svårt och som om det finns något jag inte riktigt får grepp om eller fattar. Jag hör och ser ju på min terapeut att hon nästan väntar på att den där aha-upplevelsen och förståelsen för hela grejen ska komma... medan jag tyckt de konkreta övningarna med att testa tankar efter utvalda frågor, tydliggjort mycket för mig på kort tid.
Att hon frågade mig berodde på att hon skulle starta träning i grupp för de fysiska övningarna, vilket skulle ge mig mer tid "att hitta rätt väg" vid varje tillfälle. En och en halv timme istället för femtio minuter. Bra tycker jag! Jag tror dessutom det är riktigt bra att ha fler omkring sig och lyssna på då man gör en avslutande reflektion efter passet.

Bild från Anne-Lise`s lille hjørne

Senaste veckan har varit en tung vecka. Jag har inte haft någon energi och har inte tyckt att någonting känns roligt. Visst finns det saker som jag vet att jag mår bra av men energin som går åt att ta tag i det, har jag inte just nu. En fråga som gnagt i mig själv har varit, finns det någon anledning till att jag känner och har det såhär, eller är jag bara en lat, arbetsskygg och oengagerad person? Frågan jag fick tillbaka var; Du vaknar upp efter en magisk natt och har en riktigt bra dag framför dig. Hur känns det när du vaknar?

Jag vaknar och känner mig lätt i kroppen, glad, förväntansfull och stark. Jag fantiserar ihop vad jag skulle göra under den här dagen och med vem/vilka. Det blir en heldagstur i skärgården med barn och vuxna i skön gemenskap, god mat och gott vin en skön sommardag. Jag kan hela tiden ha med mig känslan av den ljumma luften, doften från det bäckta vattnet och barrträden, öarna och värmen från klippstenen mot mina bara fötter. När jag kommer hem efter är jag energirik, tillfreds, trygg, glad och skönt slö i kroppen. Stor njutning helt enkelt.



Frågan jag sedan fick var; Vilka personer, platser och aktiviteter kan ge dig just de känslorna av njutning? Jag skrev snabbt ner en lång lista. Utifrån den listan fick jag sedan själv bedöma hur många saker jag skulle tycka var lagom och rimligt för mig att vilja/orka och kunna göra under en vecka. Utifrån att ha ökat på min arbetstid, valde jag fyra saker som jag tror skulle få mig att må bra, orka och hinna med tillsammans med det andra. Det fick jag i läxa att göra till om en vecka då vi ses igen. Frågan kom igen; Har du rätt att njuta? Ja, men....Nej, vad fasen... JA, det har jag! Här ska njutas!

3 kommentarer:

Hélena sa...

:-) Klart att du har rätt och njuta! Och jag med fast jag är hemma och sjuk ;-)
Bamsekram Hélena

Hälsokick sa...

Bra övning, den borde alla göra!

Min plats i solen sa...

Klart att du har rätt att njuta! Det har vi alla. Jag vet inte om det är typiskt svenskt men vi tycks iallafall få för oss att vi först måste göra oss förtjänta av njuning. Att vi måste prestera något innan vi kan tillåta oss att njuta. Vad är det för grej vi har fått för oss? Att njuta av livet och det som får oss att må bra borde ju vara en självklarhet för oss alla. Så njut du på bara. Så mycket det bara går! :)

Tack för dina fina kommetarer på min blogg! :) Vad glad jag lir och vad roligt att tack vare de där kommentarerna hita hit här till dig och din vrå av bloggvärlden. Jag fastnade direkt och kommer återvända ofta. :)

Ta hand om dig och ha en fin helg.

Kram Lotta