söndag 19 februari 2012

idag har jag lärt mig...

...hur man bäst tar en bild i motljus, att vilken tok som helst kan gå vidare i schlagerfestivalen, att jag måste ha en djup kruka på balkonen om jag vill sätta luktärt eftersom de har så stort rotsystem, att man kan köra fler vägar än jag visste till tågstationen samt hur man ändrar funktionen för att kommentera i bloggen utan att behöva fylla i ett sådant där fånigt kodord. Tänk att jag lärt mig allt det här...bara idag! Ska försöka uppmärksamma allt jag lär mig lite oftare, för jag märker att det gör mig glad.

Middagen igår med mina fina vänner blev såklart en höjdare. En god caprese till förrätt och sedan älggrytan med ris och haricot verts. Kanske var det lite tokigt att byta den mysiga stämningen kring bordet mot en schlageromgång som gjorde oss förundrade eftersom vi tyckte att det var så märkligt att vissa bidrag gick vidare och inte andra. Men så har det alltid varit och så kommer det alltid vara. Det hör nog till helt enkelt!



Idag tog H och jag en tur till Zeta´s trädgård. Det var längesedan jag var där. Med varsin kamera i handen, rusade tiden iväg ända till en ur personalen frågade vad/vem vi fotade för. Ett blogg- och trädgårdssamtal drog igång och det är härligt att lyssna när entusiaster pratar. Miljön är fantastisk rent fotoexperimentsmässigt för mig som nybörjare. Perfekt att ha med sig ett proffs så att man kan fråga, prova och se nya resultat i bilderna direkt.


Det finns ju inte bara växter på Zeta´s och eftersom jag älskar inredning, blir det en minst lika härlig upplevelse för mig som för trädgårdstokan. Jag hittade en bordslampa som jag föll för, en fantastikt vacker korgstol a la american porch, fina ljusstakar och en massa annat.
Bilderna blev många idag och det var så svårt att välja bland dem, så det blev hela tre collage. Fantastiskt med collagen som gör att man kan få med så mycket fint som man vill visa.

Efter inhandling av en ampel, tulpaner och lite plättar på tråd, tog vi en tur till Trädgårdscafét. Idag serverades afternoon tea. Mums! Te, scones, lemon curd och olika sorters marmelad, vilken lycka! Där satt vi och mös och småpratade.



Jag passade på att förena nytta med nöje i mitt jobb med mig själv (vilket var anledningen till att jag startade bloggen som dokumentation på färden) och använde min fina väninna som bollplank en stund.
Jag går omkring med många frågor obesvarade och vet att jag inte kommer få några svar på dem. Därför var mitt uppdrag till mig själv idag, att komma fram till den orsak till att det blivit som det blivit som är mest trolig för mig. Bestämma mig för att "så är det" och sedan försöka ta det med mig. För att gå omkring och undra utan att få svar blir ju ganska slitsamt i längden och väldigt okonstruktivt. Det gick bra. Vi skrev en liten lista, bollade de olika orsakerna och jag landade faktiskt i att en del i listan kändes som en större och mer realistisk bild än övriga. Nu har jag den inringad på listan så jag kan ta fram den och påminna mig själv när det behövs.

Ja, som ni ser, har det varit en riktigt skön söndag... Hoppas att du har haft det du med!

Frukostbullarna jag bakade och skrev om igår kom från Marinas trädgård och från inlägget nattjästa bullar. Så se nu till att hitta dit och prova på dem!

3 kommentarer:

Hélena sa...

Vilka fina bilder, Em! Jättevackra! Sen älskar jag ditt sätt att skriva och det gör mig glad. Glad blir jag också att du har haft en lika härlig dag som jag har haft, bästa vännen min!
Ha nu en underbar start på veckan!
Kramar Hélena

Stina sa...

Härligt inlägg med fina bilder.
Kram Stina

Hälsokick sa...

Jättebra att du uppmärksammar vad du lärt dig under dagen, och kul att du även delar med dig till oss läsare =)

Sv: Vilken timing!