tisdag 28 februari 2012

tur att jag gillar berg- och dalbanor...

Det är tisdag, sportlov och jag har fått en ny följare på bloggen! What a day! Välkommen Anncathrine på "Blommiga rutan" , jag är så glad att du hittat hit!

. Nya tullisar. Klockan är 17.30 och kolla ljuset ute!


För ett par dagar sedan fick jag ett mail som delvis hjälpt mig att släppa greppet om alla frågor som snurrat i mitt inre efter att jag och min sambo separerade. Mailet var inte från honom och jag har fortfarande inga svar på alla frågor men det kom (hör och häpna) från hans exfru. Hon ville skriva och tala om hur mycket hon och barnen (alltså hans barn) uppskattar mig, att de vill fortsätta ha kontakt med mig om jag vill och att hon klargjort det för mitt (och hennes...Herregud!) ex. Det var så skönt att få känna och veta att jag gjort någon typ av avtryck och varit betydelsefull för barnen och att de inte känner sig svikna av mig. Kanske kommer vi träffas, kanske inte men det lugnar att veta att jag inte blev av med tre stora kärlekar på en gång, utan fortfarande har tillgång till "mina" två fina flickor.

Detta har hjälpt mig till ro de sista dagarna. Detta ställdes något på ända i morse då exet plötsligt hör av sig och vill komma över med ett par grejer jag glömt kvar. Jaha, tre steg bakåt då, tänkte jag. Men jag lyckades hålla ihop, vara stolt och hålla huvudet högt. Jag mötte honom i dörren och tog emot mina grejer. Jag frågade inget. Han såg rätt obekväm ut och var snabb att åka vidare. Bra jobbat av mig tycker jag!

Efter den prövningen var min kropp i uppror och jag tog en promenad bort till en väninna och fikade. Sedan åkte jag med henne och hennes man in på stan och käkade lunch på en asiatisk restaurang. De hade köpt en patchworkmatta härom dagen som de ville byta till en annan färgställning. Åh, vad jag gillar de där mattorna! Önskar att jag hade lite mer yta för de kräver verkligen sitt golv.

Patchworkmattor. I Like!

Sedan åkte jag och min väninna till Myrornas. Jag hade tänkt hitta lite nya köksglas men det fanns inget av intresse. Däremot hittade jag flera bra böcker för barnen i skolan. Dels en med ritsagor (som jag vet att de älskar), en om hur man tecknar serifigurer, en om djur och en galen bok från början av 80-talet. Alla minns ni väl Tummen? Den här heter "Tummens mamma slutar röka" och hon sitter med en cigg i handen de första sidorna och bolmar så att Tummen håller på att hosta sig blå. Skulle vilja träffa den barnboksförfattare som skulle välja det ämnet idag, ha, ha! Var bara tvungen att köpa den för den kändes så absurd på något vis.

Jag har varit en sväng på bokrean också. Lena, på bloggen "Jag och vitt" delade boktips härom dagen. Det gillade jag. Därför ska jag dela med mig av ett par av bokreaböckerna tillsammans med några andra favoriter längre fram i veckan.

Nu ska jag till nästa goda vän på lite inflyttningsmiddag. Hon har kommit över en liten stuga här på ön och den ligger precis vid en sjö. Det låter hur idylliskt som helst och jag längtar efter att få se den ikväll.

Ja, jag får bara konstatera att en dag i mitt liv verkligen kan svänga från en ytterlighet till en annan. Det som jag i början av dagen trodde skulle innebära flera steg bakåt, kanske när kvällen kommer faktiskt blir ett rejält kliv framåt istället...

2 kommentarer:

Hélena sa...

Låter som en strålande dag och du är så strong! De där mattorna är väldigt snygga...hm! Ser fram emot dina boktips :-)
Kramar i massor!
Hélena

Fröken Grön sa...

Det låter onekligen som att du är på väg in i ett nytt skede i livet, - du verkar vara en stark tjej så det kan nog inte gå annat än bra!

Blir lite glad att läsa om mailet från ex-frun. Härligt att återigen se exempel på hur kvinnor stöttar varandra när det gäller.

Må så gott!
Stå på dig - annars gör någon annan det! ;-)
/Anna-Karin